donderdag 3 februari 2011

FRANS WERNER – Brandweerman bestrijdt vuurspuwende draak




In 1986 had ik een boekje gemaakt over de ‘Amsterdamse School Bruggen’. Ook waren daarin drie wandelingen opgenomen. Bij de eerste wandeling komen we langs de brug over de Singelgracht bij de Rozengracht/De Clercqstraat. Op deze brug staat het beeld Brandweerman bestrijdt vuurspuwende draak. Ik schreef: “… Recht door de Rozengracht af langs de brandweerkazerne. Naast het Brandweermuseum zien we aan brug 167, een beetje weggedrukt achter een elektriciteitskast, een beeldhouwwerk toegeschreven aan Krop. De voorstelling is duidelijk; een brandweerman bestrijdt de vuurdraak.” Ik kwam er echter al snel achter dat het hoogst waarschijnlijk geen werk van Krop kon zijn. Dit is niet zijn stijl en bovendien komt het niet in de ‘oeuvre-catalogus Hildo Krop’ voor. Ik ging op zoek naar de naam van de maker van het beeld, maar de sporen liepen al snel dood. Ik liet het maar verder zo. Totdat ik met dit blog begon. Ik kwam weer dat beeld tegen en ik moest weten wie de maker ervan was. Ik informeerde links en rechts, doch zonder resultaat. Gisteren ben ik naar het stadsarchief  ‘De Bazel’ geweest om het goed uit te zoeken. Na tweeënhalf uur zoeken in allerlei registers, boeken, mappen, etc. had ik twee keer een foto gescoord van het beeld, echter zonder naam van de maker. Bij de uitgang liep ik nog even het boekenwinkeltje in waar honderden boeken over Amsterdam liggen. Ik sloeg het boek ‘Bruggen in Amsterdam’ van Frank F. Smit open en op pagina 210 stond een heel verhaal over brug 167, met een foto van het beeld. In de tekst stond: “… Op uitnodiging van Kramer (de ontwerper van de brug – red.) hakte de beeldhouwer Frans Werner in 1932 een brandweerman, die de vuurspuwende draak bestrijdt in de gemetselde balustrade naast een brandweerpost.”
De brandweerkazerne is inmiddels verplaatst naar de Marnixstraat op de plek waar vroeger het gebouw van NINT stond. Ook het Brandweermuseum dat was gevestigd in de oude brandweerpost,  is vertrokken. Het mooie gebouwtje staat er nog wel, maar het is erg vervallen en schreeuwt om herstel.
De beeldhouwer Frans Werner (1879-1955) zullen we in dit blog nog wel vaker tegenkomen. Hij is bijvoorbeeld de maker van één van de meisjesbeelden aan het terras bij het Muzenplein.

Geen opmerkingen: